دکتر طریفی حسینی در نشست مشترک با معاونت آموزش ابتدایی خواستار شد؛
تامین نیروهای متخصص مراکز مشکلات ویژه یادگیری با همکاری معاونت آموزش ابتدایی
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در دومین روز گردهمایی رؤسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی کشور که با حضور "رضوان حکیمزاده" معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد؛ خواستار تامین نیروهای متخصص برای مراکز مشکلات ویژه یادگیری با همکاری معاونت آموزش ابتدایی شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر حمید طریفی حسینی در این نشست با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیشترین همکاری را در بین معاونتهای وزارت آمورش و پرورش با معاونت آموزش ابتدایی دارد، گفت: سازمان آموزش و پرورش هفت گروه از دانشآموزان استثنایی را تحت پوشش قرار داده است و سال گذشته سه گروه دانشآموزان طیف اتیسم به صورت گروه مستقل، دانشآموزان با اختلالات گفتار و زبان و دانشآموزان با بیش فعالی و نقص توجه به گروههای تحت پوشش سازمان اضافه شدهاند.
طریفی حسینی با بیان اینکه آییننامه نظام آموزشی گروههای جدید در حال تدوین است تا در شورای عالی وزارت آموزش و پرورش به تصویب برسد، گفت: باید زمینههای لازم برای ارائه خدمات به دانشآموزان با اختلالات هیجانی و رفتاری و اختلالات گفتار و زبان در مراکز مشکلات ویژه یادگیری فراهم شود.
وی گفت: یکی از برنامههای سازمان آموزش و پرورش استثنایی در راستای عدالت تربیتی افرایش گروههای تحت پوشش سازمان است و در این زمینه به مشارکت معاونت آموزش ابتدایی برای ارتقا کیفیت فرآیند آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه که در مدارس عادی در حال تحصیل هستند، نیاز است.
معاون وزیر با اشاره به اهمیت مداخلات بهنگام طلایی گفت: در تلاش هستیم اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را به سنین پایینتر تعمیم دهیم و کودکان از زمان بدو تشخیص جزو گروههای هدف سازمان آموزش و پرورش استثنایی هستند.
طریفی حسینی گفت: در نظر داریم اطلاعات و دادههای برنامههای سنجش در اختیار معاونتهای دیگر وزارت آموزش و پروش قرار دهیم تا این اطلاعات در جهت برنامهریزیهای آموزشی و پرورشی استفاده شود.
وی افزود: با راهاندازی سامانه جامع پیشگیری، تشخیص و ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی یک شناسنامه الکترونیکی سلامت برای دانشآموزان ایجاد میشود و با تعریف سطح دسترسی اطلاعات در اختیار معلمان و والدین قرار خواهد گرفت.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به توسعه ماموریتی مراکز مشکلات ویژه یادگیری اشاره کرد و گفت: باید در هر منطقه حدقل یک مرکز مشکلات ویژه یادگیری وجود داشته باشد و بعضی از این مراکز دارای ظرفیت هستند که به مرکز جامع خدمات تشخیصی، آموزشی و توانبخشی تبدیل وضعیت شوند و پایگاههای دائمی سنجش هم در این مراکز راهاندازی شود.
وی با اشاره به نقش معاونت آموزش ابتدایی در طرح تلفیقی فراگیر آموزش و پرورش استثنایی گفت: این معاونت میتواند شرایط تحصیل دانشآموزان استثنایی را در مدارس عادی تسهیل کند و سازمان آموزش و پرورش استثنایی آمادگی این را دارد که آموزشهای تخصصی را به معلمان مدارس عادی ارائه دهد.
نظر دهید